čtvrtek 23. dubna 2020

Opakování k přij. zk. do 24. 4. - 10.00 hod. na Skype


Na začátku trochu teorie pro zopakování:


Vedlejší věta přívlastková 
nahrazuje přívlastek věty hlavní (Nalezli jsme louku, která v dalších dnech získala jméno Komárová.).
Váže se vždy na podstatné jméno věty hlavní, tj. rozvíjí podstatné jméno (louka, která získala jméno).
Ptáme se na ni podobně jako na přívlastek otázkami jaký, který, čí (Jakou, kterou louku jsme nalezli? Která v dalších dnech získala jméno Komárová.).
Obsah této věty můžeme vyjádřit přídavným jménem (Nalezli jsme Komárovou louku.).
Často bývá uvozena zájmeny kdo, co, jaký, který, čí, jenž.

Vedlejší věty přívlastkové bývají často vloženy do věty hlavní.
Vložená věta se odděluje od věty, do níž je vložena, z obou stran čárkou (Prvním úkolem, který kdy dostal, bylo nařezat vrbové proutí.).

Vedlejší věta doplňková 
podobně jako doplněk rozvíjí sloveso a zároveň jméno (většinou v předmětu).
VV doplňková velmi často stojí po slovesech smyslového vnímání (vidět, slyšet, spatřit, sledovat, pozorovat, zahlédnout, cítit, vnímat apod.) a často bývá připojena spojkami jak, jako, kterak.


Věty vedlejší doplňkové však nelze automaticky ztotožňovat se slovesy smyslového vnímání (Viděl jsem králíky poskakovat v trávě.). Vždy se musíme přesvědčit, v jaké pozici se nachází podstatné jméno.
Je-li v předmětu věty hlavní, může se věta vedlejší vázat na sloveso a zároveň na jméno, a jedná se tedy o VV doplňkovou (Viděl jsem králíky, jak poskakují v trávě.)
Pokud je však podstatné jméno v podmětu věty vedlejší, nemůže se věta vedlejší vázat na jméno a jedná se o VV předmětnou (Viděl jsem, jak králíci poskakují v trávě.).


Vedlejší věta přísudková 
nahrazuje část přísudku jmenného se sponou (Obloha byla modrá.).
Ve větě hlavní zůstane sponové sloveso (Obloha byla, ...), jmenná část přísudku (modrá) je vyjádřena vedlejší větou (... jako když ji vymete.).
VV přísudková mnohdy vyjadřuje obsah přísudku volněji (Je mi špatně. - Je mi, jako bych měl umřít.).
Na VV přísudkovou často odkazují zájmena (Nejsem takový, jak si myslíš.) a bývá často připojena výrazy jak, jako, příp. jaký, který.
Nejjasnějším ukazatelem VV přísudkové je přítomnost sponového slovesa být, bývat, stát se, stávat se ve větě hlavní (Bylo, jako by měla přijít bouřka.).

Rozlište věty vedlejší přísudkové a přívlastkové:                                                    
Nejsi taková, jakou si tě pamatuji.                                                                          
Bylo to, jako by se po něm země slehla.                                                                  
Ráno bylo, jako by měla přijít bouřka.                                                                   
Přece není takový, aby se ti vysmíval.                                                                      
Nechtěla se stát tím, co chtěli její rodiče.                                                                 
Nejsi taková hráčka, jak si tě pamatuji.                                                                        
Bylo to takové takové zmizení, jaké kriminalista nepamatoval.                                           
Bylo takové počasí, jaké si dlouho nepamatujeme.                                                  
Přece není takový darebák, který se jen vysmívá.                                               
Nechtěla se stát kuchařkou, kterou jí teta stále předhazovala.

Rozlište věty vedlejší doplňkové a předmětné:  (něco podobného jsme dělali společně)                                                   
Spatřil jsem ho, jak vchází do samoobsluhy.                                                          
Spatřil jsem, jak vchází do samoobsluhy.                                                          
Královnu často viděli, jak se kroutí před zrcadlem.                                                 
Často viděli, jak se královna kroutí před zrcadlem.                                              
Sledovali jsme dvě srnky, jak se pasou.                                                               
Sledovali jsme, jak se dvě srnky pasou.                                                             
Koutkem oka jsem vnímal Jasoně, jak mi mává.                                                           
Koutkem oka jsem vnímal, jak mi Jasoň mává.                                                             
Pozoruje každý den ptáčky, jak se krmí.                                                           
Pozoruje, jak se ptáčci každý den krmí.

Nejen pro Adama:

Rozliš vedlejší věty podmětné a předmětné: Marně přemýšlím, proč jsi to včera udělala. Zdraví je kupodivu škodlivé, když se o něj příliš staráme. Že máme neupravené a staré hřiště, to se mi ve škole opravdu nelíbí. Ve včerejších novinách bylo uvedeno, jak dopadla schůzka prezidentů. Ucítil jsem, jak mi na tvář dopadla první kapka. O životním prostředí si myslím, že je v katastrofálním stavu. Máma mi často připomíná, abych si nebral bonbóny od cizích lidí. Bylo by nespravedlivé, aby byl odměněn jen Petr. Kam se Rek zaběhl, zůstává pro mne stále záhadou. Máma nevidí ráda, když se dlouho toulám. Nenápadně vyzvídá, co si přeji k Vánocům. Mámě není lhostejné, jak se ke mně chováš.

Žádné komentáře:

Okomentovat